Сьогодні існує безліч варінтів для просування компанії, послуг, бренду чи товарів й одним з найпопулярніших інструментів є співпраця з блогерами. Однак, не всім відомо як правильно документально оформити ці відносини. Адвокати Анна Іванченко та Ольга Кучмієнко – підготували для читачів PRessA поради по данному питанню і пояснили, як саме співпрацювати з блогерами, щоб отримати гарантії та ефективно розмістити свою рекламу. 

В кінці 90х телемагазини були вікном в світ нових товарів, яких не було в тривіальних гастрономах чи навіть перших супермаркетах Києва: всі пам’ятають чудо-тренажери, які працюють поки ви їсте? Напевно, сучасні діти скажуть, що ці телемагазини були пращурами нашого улюбленого Instagram та інших соціальних мереж, а телеведучі – блогерами. А ми вже сьогодні можемо сказати, що співробітництво з блогерами стало новим трендом в рекламі, яким захоплюються як відносно молоді бренди (Ideal of Sweden), так і старожили ринку (Danone).

І якщо рекламодавці зайняті пошуком блогера/інфлюенсера з максимальним охопленням аудиторії та якісним контентом, то завдання юриста – зробити це співробітництво максимально чітким та комфортним. Тут порадами тисячолітньої давності не обійдешся, але і вигадувати велосипед теж не доведеться. На що варто звернути увагу – ми і розглянемо нижче.

З яким блогером ви маєте справу: за кількістю підписників та сферою діяльності (маркетингова складова)

Аватар (портрет) вашого контрагента допоможе вашим юристам підібрати формат договору та є опосередкованим дзвіночком про те, як врегулювати податкові питання в майбутньому.

Все індивідуально, але загалом чим більший блог – тим детальніше треба прописати договір. Сфера діяльності може впливати на можливість віднесення на затрати реклами у того чи іншого блогера з податкової точки зору. Як це працює – ми розкажемо далі, а поки що просто повірте: якщо ви класифікуєте блогера за критеріями нижче – ви допоможете своєму юристу, а він допоможе вам.

За кількістю підписників: 1) мегаінфлюесер, 2) макроінфлюенсер, 3) мікроінфлюенсер, 4) наноінфлюенсер. Поділ дуже умовний і може залежати від сфери, тому важливо вказати кількість підписників та зазначити, наскільки це великий блог для даної сфери.

За сферою інтересів: фудблогер, автоблогер, б’ютіблогер, лайфстайлблогер, тревелблогер, техноблогер, фотоблогери, блогери в сфері освіти тощо.

Ви також маєте право попросити блогера надати статистичні показники діяльності блогера, наявність та/або відсутність штучної накрутки фоловерів, цільову аудиторію блогера. 

Хоч ці показники є суто маркетинговими, а не юридичними, втім вони дають розуміння з ким ви працюєте, а також є однією з цеглинок у захисті ваших інтересів в такому співробітництві.

Порада 1. Виконайте алгоритм:

  1. Сформулюйте список маркетингових критеріїв, які важливі для вас у виборі блогера для співпраці у такий собі Опитувальник. 
  2. Додайте положення про те, що надання неправдивої інформації тягне за собою розірвання договору, відмову в оплаті, іншу цивільно-правову відповідальність. 
  3. За можливості проконсультуйтесь з юристом за п.1-2.
  4. Попросіть блогера заповнити цей опитувальник перед початком співпраці та погодитись з умовами. 

Цей опитувальник – ваша зачіпка у випадку, якщо блогер виявиться недобросовісним та надасть неякісні послуги. Важливо, що  наслідки надання неправдивої інформації варто прописати в договорі.

Знай свого контрагента: юридична складова

Коли ви визначили, з ким вам цікаво співпрацювати з маркетингової точки зору, то важливо «протипувати» вашого блогера і за юридичним опитувальником. Основна робота тут – за вашими юристами, але базовою інформацією є те, чи зареєстрована підприємництва діяльність блогера. Це впливатиме на те, як ви будете здійснювати оплату, як ви будете оформлювати свої податки і в який суд підете, якщо щось піде не так.

Блогери – фізичні особи. Не секрет, що досі існують блогери, для яких блогерство є основним видом діяльності, втім вони не зареєстровані як підприємці. Це не означає, що формалізація відносин з таким блогером неможлива. 

Своїм клієнтам ми радимо укласти цивільно-правовий договір про надання послуг з таким блогером. При цьому варість послуг можна прописати, як в самому договорі, так і в додатку. 

В майбутньому цей договір – запорука рівня серйозності, з якою блогер поставиться до замовлення. Адже у рекламодавця буде доказ того, що блогер взяв на себе зобов’язання надати конкретну послугу за конкретну оплату, а у разі ненадання таких послуг – ви можете формально вирішувати спір (медіація, суд тощо: комбінація залежить від умов договору).

Блогери – підприємці  (ФОП тощо). Все ж таки сумлінні та законослухняні блогери існують і мають офіційно зареєстрований статус як суб’єкта підприємницької діяльності.

Перевірка

Здійснити перевірку блогера можливо на сайті Міністерства юстиції України та Державної податкової служби України. Тут ви можете дізнатись базову інформацію про блогера, чи не знаходиться він в стані банкруства, наскільки давно веде діяльність формально тощо.

Організаційно-правова форма

В більшості випадків працюють як фізичні особи-підприємці і є платниками єдиного податку 3 групи (5%). 

Вищевказана комбінація є найбільш оптимальною як з точки зору ведення бухгалтерського обліку, фінансових витрат на сплату податків та інших обов’язкових платежів, так і можливості співробітництва з замовниками з різними організаційно-правовими формами.

КВЕД

Важливо звернути увагу на зареєстровані види діяльності блогера-ФОПа (КВЕД). Зокрема, такими видами діяльності можуть бути:

  • 73.11 «Рекламні агентства»
  • 70.21 «Діяльність у сфері зв’язків з громадськістю»
  • 73.12 «Посередництво в розміщенні реклами в засобах масової інформації»
  • 82.30 «Організування конгресів і торговельних виставок».
  • 74.20 «Діяльність у сфері фотографії» (для фотоблогерів).
  • 63.99 «Надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у.» 
  • 74.30 «Надання послуг перекладу». 
  • 59.11 «Виробництво кіно- та відеофільмів, телевізійних програм».

Чим краще співпадає КВЕД з діяльністю блогера та вашим замовленням – тим менше буде питань у податкової або аудиторів до вас, коли ви покажете витрату – оплату послуг реклами тощо.

Порада 2. Перевірте інформацію про блогера в реєстрах або довірте це своїм юристам. 

Обрання способу співробітництва з блогером

В залежності від цілей та специфіки діяльності замовника можливі наступні способи співробітництва з блогерами:

  • огляд послуги/продукту 
  • колаборація
  • амбассадорство
  • участь блогера в заходах рекламодавця
  • комерційне співробітництво тощо.

Порада 3. Зміст договору з блогером буде залежати від способу співробітництва, чи планується тривале спіробітництво тощо. Тому радимо детально пояснити своєму юристу, як ви будете працювати, щоб отримати максимально індивідуалізований договір.

Чи є універсальні поради щодо укладання договору з блогером?

Універсальною порадою є те, що договір з блогером має бути в наявності І звичайно трошки більше. Ми підготували для вас коротку покрокову road map

  • Визначте та зафіксуйте умови співробіництва.
  • Узгодьте істотні умови.

Такими умовами є предмет, ціна, строк, а також інші умови, які сторони визначать істотними (хоча б раз вказали про те, що про це варто домовитись). Наприклад, час виходу в ефір або ракурс відео.

Важливо, що узгодження вищевказаних умов є обов’язковим. В протилежному випадку такий договір є неукладеним, тобто таким якого не існує, як можливо і обов’язків до рекламодавця.

  • Визначте спосіб фіксації деталей «замовлення».

Чим детальніше прописана дана умова – тим менше шансів, що в день Х замість реклами ви почуєте, що у блогера сьогодні немає натхнення на створення контенту. Зокрема, з метою отримання оптимального результату від співпраці з блогером рекламодавцю слід якомога детальніше визначати вимоги до кожного рекламного прояву (час публікації, стиль публікації, дотримання специфічних умов тощо). 

Умовами договору можливо передбачити, що деталі та вимоги до кожного рекламного прояву узгоджуються сторонами у відповідних додатках до договору. 

  • Врегулюйте питання інтелектуальної власності (за наявності).

Наприклад, якщо блогер створює об’єкт інтелектуальної власності спеціально для замовника (наприклад, текст посту в Інстаграм або короткого відео-фільму), то всі права на використання або залишаються в нього, або переходять до замовника в повному обсязі. 

Складнішою є історія з видачею ліцензії на використання цього об’єкту інтелектуальної власності. Проте це питання вже для окремої статті, а то і консультації.

  • Зафіксуйте момент приймання/передачі наданих послуг.

Це положення – запорука того, що замовник може вплинути на якість наданих послуг (прийняти, попросити переробити, відмовитись). В договорі слід передбачити положення про можливість замовника відмовитись від прийняття таких послуг з подальшим направлення блогеру мотивованої письмової відмови з відповідними зауваженнями. Наслідком таких дій є можливість замовника вимагати повернення оплати і відшкодування збитків.

  • Зафіксуйте вартість послуг та механізм розрахунків.

Найчастіше сторони в договорі прописують загальну вартість всіх послуг, що будуть надані за договором. Власне окремі послуги в такому випадку передбачаються у додаткових угодах. Це дає можливість деталізувати послуги поетапно та конкретно відслідковувати, які послуги уже були прийняті замовником та оплачені. Наприклад, сторони в договорі можуть погодити середнє орієнтовне охоплення однієї публікації/історії (Instagram Stories), що може суттєво вплинути на вартість послуг (т.зв. allowance).

Форма оплати є дуже індивідуальною і часто залежить від репутації блогера, статусу замовника та багатьох іншим факторів. Єдиною універсальною порадою є те, що форма і строки оплати мають бути погоджені і зрозумілі обома сторонами. 

Все решта – вічна боротьба бажання післяплати рекламодавця і передоплати блогера  та майстерність переговорів.

  • Відповідальність сторін.

Детально опишіть відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов договору. Наприклад, за надання неправдивої маркетингової інформації (п.1 вище), невиконання плану охоплень тощо.

Це буде додатковим стимулом для добросовісного та якісного виконання умов договору. 

  • Вирішення спорів.

За загальним правилом, якщо договір регулюється українським законодавством, то спір може розглядатись в українському суді. Втім якщо результат і відносини з блогером важливі – радимо застосувати також альтернативні способи вирішення спорів: переговори, медіація. 

Підводимо підсумки

Співробітництво з блогерами є цікавою маркетинговою можливістю, але щоб вона була максимально ефективною ми підсумували поради, викладені вище.

  • Попросіть блогера заповнити чек-ліст з маркетинговим та юридичним аватаром до початку співпраці.
  • Підготуйте договір про спрівпрацю з блогером з урахуванням особливостей його аватару та форми спіробітництва.
  • Максимально детально і якісно пропишіть в договорі форму рекламних проявів та розрахунків.
  • Знайдіть можливість погодити можливість реакції на якість наданих послуг (наприклад, отримання знижки за низькі охоплення).
  • Ніколи не використовуйте шаблони договорів, які були підготовані не вашим юристом, якщо ви не розумієте хоча б одне з положень.
  • Завжди підписуйте договір з блогером (незалежно від аватару).
  • Зверніться до юриста, ми завжди вам допоможемо

Бажаємо успіхів, натхнення та продуктивної співпраці з вашими контрагентами!

Автори:

Анна Іванченко, адвокат, член Асоціації правників України, керівник корпоративної, сімейної практики та практики в сфері нерухомості АО «ФІДЕЯ»

Ольга Кучмієнко, адвокат, к.ю.н., Заступник Голови Комітету з міжнародного права Асоціації правників України