З кожним роком список актуальних професій змінюється: одні зникають через певні обставини (дистанційна робота, заміна технікою, непопулярність послуг), інші ж, нові і не звичні людям, стають все ціннішими. Копірайтери і таргетологи, ілюстратори і веб-дизайнери, smm-спеціалісти та маркетологи. Та якщо, за період карантину, про частину ми чули так часто, то хто такі маркетологи: ті, кого готують в університетах чи новий погляд на ненову професію?

Маркетолог – це фахівець, який займається просуванням товарів і послуг компанії. Його мета – побудувати систему продажів, яка буде приносити компанії найбільший прибуток. Назва професії перекладається як “вивчає ринок”, тому що маркетолог виявляє потреби потенційних клієнтів, щоб запропонувати товар або послугу, які задовольнять ці потреби.

Маркетинг прагне побудувати довгострокову комунікацію з клієнтом, щоб покупець став лояльний до бренду і надалі купував знову і знову.

Багато хто, обравши цю професію, зустрічається зовсім не з тим, нащо надіялись. Реальність значно відрізняється від очікувань. Чому? Бо більшість людей переконані, що маркетолог – творча професія, де головним завданням є придумати вдалий план для просування продукції чи товару, але все не так просто. Люди, що працюють у цій сфері постійно мають справу з цифрами, підрахунками, графіками та аналізами авдиторії чи інформації.

Чим займається маркетолог?

  • Аналізує рівень збуту (шукає цільову аудиторію, вивчає купівельну спроможність клієнтів, їх звички і уподобання, щоб правильно побудувати маркетингову комунікацію з ними)
  • Аналізує ринок конкурентів (у чому процвітають конкуренти і чим наша продукція відрізняється від їхньої продукції? Як побудована реклама у конкурентів і які канали комунікації з клієнтами вони використовують? Вивчає всі аспекти діяльності конкурентів, щоб зробити кращу пропозицію на ринку)
  • Формує асортимент товарів і цін на них (після аналізу ринку конкурентів та авдиторії формує асортимент товарів відповідних цінових категорій для кожного прошарку населення)
  • Будує систему продажів (продумує ланцюжок маркетингових заходів, щоб сформувати попит і стимулювати збут продукції. Він продумує рекламу, упаковку, сприйняття бренду, канали комунікації з покупцями, позиціонування товару на полицях магазину, представлення товарів в інтернеті та інші аспекти продажів)
  • А також роздає завдання дизайнерам, копірайтерам, smm-спеціалістам, бренд-менеджерам і контролює їх виконання, проводить виставки, семінари і презентації проєктів, звітує про результати роботи відділу маркетингу.

Якщо порівняти маркетологів колись та зараз, то можна побачити суттєву різницю в обов’язках. Якщо колись одна людина виконувала всі функції, то зараз можемо зустріти декілька різновидів спеціальності:

  • Контент-маркетолог (пише тексти, створює інфографіки, наповнює блог компанії і відправляє матеріали партнерам чи в інші ресурси. Планує контент-план і оцінює, як кожна стаття вплине на імідж бренду в перспективі)
  • Event-маркетолог (організовує вебінари, бізнес-сніданки, тематичні конференції. Проводить рейтинги, або домовляється про участь компанії в них. Цей фахівець також продумує подарунки і нагороди для партнерів або учасників конкурсів)
  • Email-маркетолог (займається розсилками від імені компанії, тестує різні підходи до складання листів. Налаштовує ланцюжки листів, які відправляються в залежності від дій користувача)
  • Digital-маркетолог (даний фахівець робить приблизно те ж саме, що і маркетолог, але тільки при просуванні онлайн. Ось тільки майже всі сучасні бренди мають сайти і рекламуються в інтернеті. Тому зараз кожен маркетолог повинен бути хоч трохи «digital»)

Чи варто зараз здобувати навички маркетолога? 

Однозначно, але перед тим рекомендуємо ознайомитись з “плюсами” та “мінусами” спеціальності:

Позитивними моментами можемо вважати те, що це затребувана професія, тобто завжди початківець може знайти роботу, багато способів кар’єрного росту, гнучкий графік та можливість працювати дистанційно, а заробітна плата найчастіше залежить від працьовитості й креативності спеціаліста.

Щодо негативних аспектів, то фахівці виділяють те, що робота маркетолога це, скоріше, навчання на практиці, ніж на лекціях, тобто без помилок в роботі не обходяться навіть досвідчені працівники і також варто тут додати те, що, на жаль, досі часто маркетолога не вважають цінним працівником в компанії, тому керівники неохоче виділяють бюджет на маркетингові заходи, а значить, “пов’язують” маркетологу руки.

Отже, професія маркетолога, безумовно, одна з найпотрібніших у сфері онлайн- та офлайн-бізнесу, адже вдало розроблена маркетингова стратегія – це запорука успішного поширення товару чи послуги.

Все ж таки: ті, кого готують в університетах чи новий погляд на ненову професію? Можемо тепер відповісти, що це ті, кого готує практика, ненова професія з постійно новими змінами.

Автор: Брезгунова Лілія

Читати попередні статті авторки:

Авторське право: як захистити свою інтелектуальну власність

Журналістика в умовах пандемії: відкриття та виклики