Від моменту написання тексту і мелодії до кінцевого релізу пісні, яку ми чуємо на стрімінгових сервісах, зазвичай має пройти достатньо часу та етапів роботи всієї команди артиста. Хто ж керує всіма організаційними та творчими процесами, щоб дійти до бажаного результату та популярності? Як з’являється трек, та що потрібно робити, щоб він став хітом? Про закулісся успіху артиста розповість Марта Останкова.

Знайомтеся – це Марта Останкова, концертний продюсер артистів, засновниця та організатор благодійного проєкту «SUN», який спільно з Європейським Фондом Допомоги #StandWithUkraine (ЕАF) допомагає українцям, а також концертний та промо-продюсер молодої сенсації в українському шоу-бізнесі – Wellboy. Минулого року цей співак із Сумщини буквально взірвав медіа простір хітом «Гуси».

Варто розуміти, що за таким успіхом стоїть величезна робота не тільки самого артиста, а й його команди, яка забезпечує продюсерську, юридичну, технічну, логістичну, комунікаційну та інші частини роботи музичного проєкту.

Марто, розкажіть, будь ласка, що відбувається у період від появи тексту і мелодії до релізу треку?

Це дуже об’ємна і водночас цікава діяльність, яка охоплює різні процеси. Це плідна робота як артиста, так і усієї його команди: від початку написання перших рядків пісні до релізу та впізнаваності. Найперший творчий імпульс команді надає сам артист, який горить своєю справою, переважно пише пісні та бажає через музику спілкуватися зі світом. Також до музичного проєкту підключаються аранжувальники, звукорежисери, створюються демки, вносяться правки. Всі ці процеси тривають до фінального зведеного матеріалу. Відбувається період стандартної студійної роботи. У цей час команда неодноразово збирається, постійно щось оновлює, додає, удосконалює, доводить до ідеалу.

У середньому потужна команда артиста нараховує від 7 до 15 людей. Туди входять: саунд-продюсер (людина, яка оформляє треки та займається пошуком людей для творчої роботи: аранжувальника, звукорежисера тощо), діджитал-маркетолог, піарник (або цілий промо відділ), SMM-менеджер (він же контент-мейкер), концертний продюсер, постійний юрист, бухгалтер та фінансовий директор. Додатково до цього переліку існує ще виїздна команда для концертів. 

У такому випадку концертний продюсер або директор – людина, яка не просто відповідає на дзвінки і влаштовує концерти. Це сучасний операційний менеджер, який займається абсолютно всіма необхідними комунікаційними процесами та розподіляє обов’язки між членами команди, дипломатично та ввічливо веде переговори, опрацьовуючи усі запити та інформацію.

Марта Останкова: Wellboy "Гуси"

Як визначається хітовість майбутньої пісні, як можна спрогнозувати її успіх?

Перша фокус-група, яка прослуховує пісню – власне команда артиста, але вона може бути не зовсім об’єктивною, бо має «замилене око» та одразу на боці свого артиста. Тому потрібно обов’язково тестувати трек серед інших перевірених слухачів. Мені здається, що хітовість треку можна зрозуміти інтуїтивно: чи зайде він аудиторії, чи буде масововживаним. Часто ти нібито шукаєш те, чого не вистачає природі шоу-бізнесу, і знаходиш щось унікальне. Артист випускає свій трек, який моментально розлітається повсюди, бо слова, музика та мотиви стають близькими для слухачів.

Що важливіше – працювати всередині команди над піснею чи назовні на аудиторію?

Особисто мені цікаво бути всередині процесу, створювати свою команду, підбирати підходящих для роботи спеціалістів своєї справи. Наразі напрямки, які я веду, вимагають створення «мікро-команд у команді». Це і маркетологи, і комунікаційники, і копірайтери. Обов’язково мають бути люди, які відповідають за діджитал-просування та зовнішні комунікації.

Діджитал-маркетинг – це дуже важлива складова музичного менеджменту: просування артиста, зв’язки з музичними платформами, з цифровими дистриб’юторами тощо. Для цього використовується певний механізм, який і формує діджитал-маркетолог. Все залежить від якості творчого контенту та грамотного просування продукту. Для ротації музичного матеріалу чудово підходять радіо і телебачення, навіть якщо молодим спеціалістам це здається застарілим.

Коли мені говорять, що телебачення уже не працює – то це зовсім неправда. У нас дуже велика країна, і у кожному домі чи квартирі є телевізор.

А якщо його немає, або ним не користуються, то телевізійний контент переходить в цифру, де також можна отримати якісний контент з класною режисурою, світлом, дизайнерським рішенням і повною постановкою номеру, що дозволяє глядачам оцінити артиста в новій реалізації. 

Менеджер і продюсер – яка між ними різниця?

Я вважаю, що продюсер – це людина, яка від початку і до самого кінця відповідає за весь цикл виробництва проєкту. Людина, яка сама є виробником і пише музику в тому числі. Якщо ти не виробляєш власний контент, то ти є менеджером. Це чудове слово, яке прийнято використовувати у всьому світі, і всі ми, власне кажучи, – менеджери, просто різних напрямків і з різними обов’язками. 

На якому етапі варто починати піаритися?

Починати піаритися варто тоді, коли релізиться трек. Зазвичай це п’ятниця, артисти люблять цей день, тому і випускають пісні перед вихідними. Команда досить довго готується до цієї події, посилено працюючи над кожним елементом промоції. Трек, релізи, обкладинка відправляються на радіостанції. Дата релізу має бути чітко зафіксована, щоб радійники завчасно змогли сформувати ефір, особливо це стосується топових радіостанцій. До визначеної дати релізу мають обов’язково бути готові креативи для соцмереж, які розсилаються інфлюенсерам та селебріті. Одночасно з цим розробляється структура класичного піару: особисті візити в гостьові студії радіостанцій, ранкові та вечірні шоу на телебаченні з коротким діалогом-інтерв’ю з ведучими та живим виступом у прямому ефірі. Це все велика робота як самого артиста, так і його команди для максимально високих охоплень від переглядів і прослуховувань. Не забуваємо тікток та створення контенту для соцмереж. 

Яку роль менеджер відіграє у створенні пісні?

Ми маємо розуміти, що менеджери є різні, і усі вони дотичні до майбутньої хітової пісні, успішного концерту або шоу. Очевидно, чим потужніша команда у артиста, тим крутішим буде результат. У будь-якому випадку менеджеру потрібно мати власні канали комунікації, через які цей продукт буде просуватися. Звучить, ніби не про творчість, але це тільки на перший погляд. Креативний маркетинг – це дуже важлива складова роботи з артистом, простими словами – інструмент, за допомогою якого ти можеш правильно донести продукт публіці і зробити свого артиста впізнаваним. 

Чи є в Україні компетентні юристи, які займаються юридичною складовою чи це доводиться робити вам?

Юристи у будь-якому проєкті – це дуже важливо, і вони беззаперечно мають бути. Не можна нехтувати навіть маленьким договором з цифровим правовласником, аби той не заблокував ваш контент. Таке трапляється, коли артист виступає для телешоу, а трансляція є і на ютубі, і на телеканалі, що зараз дуже актуальною. На усе потрібні документи та юридичні домовленості. Тому окрема посада юриста у команді артиста передбачає зручність, надійність та законочинність.

Яка ситуація в Україні з музичною освітою і чи погодили б Ви змінити її?

Мені декілька разів пропонували викладати студентам основи моєї професії, але мені шкода часу, який я можу приділити роботі: новому чи існуючому проєкту. Наразі у мене з’явилося дуже багато зайнятості, яка домінує над викладацькою діяльністю. Волонтерство, фондова діяльність, фандрайзинг, допомога ЗСУ, дітям, переселенцям – для мене це дуже і дуже важливо. Зараз непрості часи, коли допомагати мають усі.

Наразі мені важливіше продуктивно вкладати свій час у благодійність, ніж на викладання професії. Чому? Бо я не впевнена, що студенти, які прийшли навчатися, мають усвідомлення того, що їм це потрібно. Далеко не всі підходять для цієї професії, і це варто також враховувати.

Професія передбачає постійно бути на зв’язку, мотивувати команду, розробляти та запускати нові проєкти. Це ж саме стосується і викладання. Воно має йти від душі, якщо ти справді цього хочеш і готовий приділяти цьому час.

Як має виглядати ідеальний кандидат для роботи з артистом?

Ідеальний кандидат – це людина, яка повинна мати сильні комунікаційні здібності. Уміння домовлятися і вирішувати питання – це просто необхідно. Ти маєш робити все, щоб дійти до позитивного результату. Якщо не виходить з першого, другого, третього разу – не варто опускати руки, шукаючи нові шляхи досягнення цілі. Це постійна комунікація з людьми з різних сфер, аби знайти спільне рішення та компроміси. 

Які плани на майбутнє у цей непростий час?

Моє улюблене питання. Наразі я поєдную свою професійну діяльність з благодійністю. Займаюся організацією низки проєктів під назвою «SUN» (Sustainable Ukraine Now) Європейського Фонду Допомоги #StandWithUkraine (EAF). Разом з командою ми створюємо заходи в підтримку українських дітей та родин, що постраждали від війни. Планів для розвитку достатньо, адже благодійність не має кордонів. Ми на всіх рівнях підтримуємо фонд #StandWithUkraine (EAF), щоб спільно відновлювати життя наших людей та країни в цілому. 

Також у найближчі плани моєї команди входить створення та відкриття сервісної агенції по супроводженню артистів. Плідно працюємо над нашими проєктами, щоб пришвидшити перемогу та вийти на новий розвиток України. 

Інтерв’ю брала Ліза Москаленко

Читайте інші матеріали цієї авторки:

Категории: Для піарників