Уже давно слово колаборація стало загальновживаним, адже важко уявити наш світ без співпраці й взаємодопомоги. Із французької collaboration — це співробітництво, яке зараз можна побачити скрізь.

Формулювання “co-author”, “co-founder”, “co-owner” означають створення певного продукту в тандемі з партнером. Але одразу постають питання: а як працює колаборація, хто стає головним у сутворчості й як колегам побудувати екологічні стосунки? Сьогодні розставимо всі крапки над “і”.

Як працює колаборація?

У спілкуванні завжди є двоє: комунікант, який ініціює розмову, і комунікат, що її підтримує. Так само в колаборації: одна людина пропонує свою ідею, а інша погоджується втілити її в життя. 

Перш ніж світ побачить готовий продукт, його створення проходить у декілька етапів:

  • Висвітлення ідеї

Якщо йдеться про зовнішню колаборацію між різними автономними одиницями, чи то компаніями, чи то окремими людьми, то важливо правильно й цікаво подати ідею, аби втримати увагу майбутнього колеги. Коли зв’язок налагоджено, ініціатору співпраці потрібно розставити важливі акценти щодо її мети, наголосити, чому таке партнерство буде вигідним усім його учасникам.

  • Конкретизація 

Перед запуском проєкту завжди необхідно розуміти свою цільову аудиторію, цінності й меседж кампанії. Аби побудувати продуктивну й успішну співпрацю, варто з самого початку обговорити, які можуть бути труднощі та яку реакцію в реципієнтів викличе вироблений продукт. 

  • Налагодження роботи 

Команда — це симбіоз натхнення, бажання та праці, тож дуже важливо сформувати таке середовище, де кожен буде зацікавлений в отриманні достойного кінцевого результату. Але не завжди в колаборації бере участь велика кількість людей, адже взаємодія може відбуватися й між двома чи трьома партнерами. 

16 квітня Іван Дорн представив нову пісню «Кроме тебя», написану в співавторстві з музикантом Rozhden. Це яскравий приклад колаборації в музиці, коли артисти створюють нові композиції й шукають унікальне звучання. Не обов’язково їхня праця повинна бути заздалегідь погодженою, адже творчість — це політ фантазії й ярмарок несподіванок, на якому народжуються дива. 

Ще одним цікавим прикладом є нещодавня колаборація американського бренду MSCHF із репером Lil Nas X. Вони представили модифіковану серію кросівок Nike Air Max 97s, у підошві яких міститься крапля крові, а на шнурках — бронзова пентаграма. Компанія Nike не мала причетності до розробки «сатанинського» взуття, однак саме на неї вилився шквал негативу через антирелігійність та антигуманність ідеї. Незважаючи на неоднозначність колекції, уся партія була розпродана менш ніж за хвилину, тож кооперація була досить успішною.

Як побудувати екологічні стосунки під час колаборації?

Ми вже писали вище, що з партнером потрібно обговорювати все, починаючи з концепції й закінчуючи авторськими правами. Спілкування мусить бути професійним і відкритим. Довіра, прозорість, палаючі очі всієї команди забезпечать приємне довготривале співробітництво, а постулатом екологічних стосунків у будь-якій сфері є дотримання особистих кордонів одне одного. Варто одразу визначити тон спілкування: суто діловий, чи, можливо, менш офіційний?

Створюючи сприятливі умови задля реалізації бажаного й налагоджуючи повноцінну комунікацію, кожен матиме змогу втілити свої ідеї в життя й побудувати успішну колаборацію. 

Авторка: Анастасія Кузьменко 

Авторка ілюстрацій: Діана Тапіліна

Читати попередній матеріал цього автора:

Корисні ЗМІ для журналістів: де читати про жуналістику