В сучасному світі розвиваються різні способи просування своїх послуг. Серед них опинилася й електронна комерція. Що це таке? Які її переваги та недоліки? Розберімося!
Електронна комерція – це вид підприємницької діяльності, який пов’язаний з просуванням та рекламування товарів або послуг через мережу Інтернет. Простіше кажучи, це будь-яка транзакція, яка здійснена з електронного пристрою та підключена до мережі. В це поняття також входять інтернет-банкінг, бронювання квитків або номерів у готелях, реклама, онлайн-маркетинг та онлайн-продажі.
Як це працює? Алгоритм дій
1. Скажімо, Петро купує онлайн через смартфон або ноутбук, або шини для свого автомобіля.
2. Він залишає на сайті запит, який потрапляє в систему обробки замовлень.
3. В цей час магазин перевіряє, чи є такі шини в наявності. Якщо так, то про це повідомляють Петру та уточнюють строки доставлення.
4. Петро здійснює платіж за покупку через електронну платіжну систему.
5. В цей час товар готують до відправлення.
6. Замовлення нарешті прямує до клієнта.
7. Петро забирає своє замовлення.
Типи електронної комерції
1. B2B (Business-to-Business): це взаємодія між економічними суб’єктами ринку. Вони вкладають між собою угоди, підписують контракти, ведуть переговори тощо.
2. B2G (Business-to-Government): це співпраця приватних компаній з одного боку та державних органів – з іншого. Зазвичай тут підписуються угоди на дуже великі суми.
3. B2C (Business-to-Consumer): будь-які угоди між фізичною та юридичною особою. Наприклад, коли наш Петро розрахувався за свої шини, то це був прояв саме цього типу.
4. G2C (Government-to-Citizens): під цю категорію підпадає сплата комунальних послуг, податків тощо.
5. С2С (Consumer-to-Consumer): тут взаємодіють між собою споживачі. Найпростіший приклад – людина, яка може не бути підприємцем, розмістила оголошення на Olx.
Переваги
– відсутні географічні межі, взаємодіяти можна з будь-якої точки планети;
– нижчі ціни, ніж на офлайн ринку: це пов’язано з тим, що додатково не потрібно витрачати кошти на приміщення для магазину, додаткових працівників тощо;
– клієнт може зробити замовлення в будь-який час, коли йому буде зручно;
– можна легко знайти відгуки про компанію або порівняти товари в різних інтернет-магазинах;
– всю необхідну інформацію про послугу можна знайти на сайті;
– власник бізнесу може легко аналізувати продажі за допомогою сервісів аналітики.
Недоліки
– потрібно слідкувати за дотриманням авторських прав, оскільки в мережі часто недобросовісні користувачі “зливають” продукти інтелектуальної власності (книги, журнали, онлайн-курси тощо);
– залежність від стабільного підключення до мережі: не у всіх регіонах є високошвидкісний інтернет;
– велика конкуренція: зараз компаніям доводиться боротись ледь не за кожного клієнта;
– відсутність законодавства, яке достатньою мірою регулювало б діяльність бізнесів;
– потрібно розробити ефективний алгоритм доставлення товарів, оскільки покупець не може сам забрати товар.
І наостанок
Електронна комерція зараз займає одну з найголовніших позицій в сучасному світі продаж. Якщо ви розумієте, що це та кому потрібно, то ви зможете успішно відкрити власний бізнес.
Автор: Марія Смальоха
Попередні матеріали цього автора: