Мистецтво розповідати історії – одна з базових комунікаційних навичок людини. У своїй книзі Роб Бізенбах розповідає про структуру історії, її обов’язкові складові, дає дієві поради щодо використання художніх засобів мови, допомагає вибудувати різні типи історій для ділового і неформального спілкування. Крім того, ви дізнаєтесь як колекціонувати історії, де їх шукати та як зробити історію емоційною.
Ця захоплююча і корисна книга змусить вас по-новому поглянути на все, що ви не лише пишете, а і розповідаєте.
Навіщо розповідати історії? Щоб смішити когось на похоронах або на весіллі? Як розповісти історію, від якої заплаче Ілон Маск?
Історії – це те, що люди люблять понад усе на світі. Хороша історія може подарувати вам те, до чого ви прагнете: популярність, управління громадською думкою, можливість змусити людей щось робити й навіть змінити їх звички (за допомогою історій люди люблять переосмислювати себе та навколишній світ).
Сторітелінг – найефективніший комунікаційний інструмент, яким ми володіємо (якщо ви ще не повірили у це, то зараз саме час).
Дослідження показують: у людей, які слухають історії, активізується вироблення окситоцину, що викликає відчуття особливої емоційної близькості. Крім того, історії захоплюють людей не тільки інтелектуально, а й психологічно, примушуючи ставити собі питання: «А як би вчинив я у подібній ситуації?»
Шість ознак гарної історії:
1) викликає емоційний відгук;
2) добре запам’ятовується;
3) робить повідомлення (бренд, ініціативу) людяним;
4) розкриває характер і цінності оповідача;
5) апелює до цінностей слухачів і піднімає над буденністю;
6) дозволяє показати те, про що ви хочете розповісти (в історії ви можете показати себе веселим, цікавим, клієнтоорієнтованим і яким завгодно замість того щоб прямо хвалитися цими якостями перед аудиторією, викликаючи роздратування)
Як зробити так, щоб історія спрацювала?
- Вивчіть свою аудиторію: хто вони, до чого прагнуть, чого побоюються? Наскільки вони розбираються у вашій сфері, чи володіють термінологією? Яку мову використовують під час обговоренні близьких тем? Які цінності їм близькі? Що важливе відбувається в їхньому житті прямо зараз? Де і в чому їхні больові точки? У якому вони настрої?
Знайдіть те, що вас об’єднує і те, у чому ви різні. Історія допоможе посилити перше і подолати друге.
- Сформулюйте мету.
Чітко усвідомлюючи мету, ви швидше створите історію, яка її досягне.
- Позначте перешкоди.
Вони повинні бути зрозумілі вашої аудиторії і турбувати її так само, як вас.
- Придумайте переконливий фінал.
Немає нічого гіршого ніж історія, яка обривається «в нікуди». Це одна з проблем артхаусного кіно: можливо, воно ближче до життя, але публіка жадає ясних сюжетів і вправно купує квитки на голлівудські блокбастери.
Як наповнити історію потрібними емоціями?
- Випробуйте цю емоцію самі. Ніщо не впливає на слухачів більше, ніж щира емоція оповідача. Не потрібно заливатися сльозами або кричати від захвату (хоча іноді масштаб приводу дозволяє і це). Досить висловити радість, здивування або засмучення – якщо ви щирі, це спрацює: аудиторія почне співпереживати. Це відчуття довіри та близькості – найважливіший ефект сторітелінгу.
- Дайте привід для гордості. Бажання пишатися результатами своєї праці, своїм внеском і участю природно для людей. Використовуйте це.
- Захоплюйтеся героями.
- Розкажіть про особисте. Історії з вашого дитинства, розповіді про рідних і близьких зачіпають слухачів.
Як зробити історію живою і реалістичною?
- Включіть в історію: час і місце
- Не бійтеся змінювати деякі обставини.
- Звузьте фокус. Не розказуйте про всі послуги, які може надати ваша компанія. Розкажіть про одну так, щоб люди захотіли стати вашими клієнтами.
- Дотримуйтесь «правила одного»: одна історія – один персонаж – один конфлікт – одна розв’язка.
- Поважайте аудиторію. Не розжовуйте азбучні істини й не перетворюйте історію в зачитування переліку своїх послуг і можливостей – просто повірте, що ваша аудиторія вміє думати та має певний кругозір.
Якщо ви розповідаєте особисту історію, особливо важливим стає правило: спочатку історія, потім персонаж. У фокусі уваги аудиторії повинен бути сюжет і його розвиток. Проаналізуйте відомості про героя – чи немає серед них зайвих. Історія створюється заради тих, хто її слухає, а не заради тих, хто в ній бере участь.
Де брати історії?
Шукати історії в інтернеті – погана порада. Як правило, це робиться у поспіху, без перевірки правдивості та може виявитись фейком, про який усім усе давно відомо.
Краще створювати свою колекцію історій самостійно:
- Вчіться виділяти історії у всьому, що доводиться бачити, чути, читати.
- Записуйте: немає нічого гіршого, ніж втратити ідею, яка одного разу спала на думку (іноді одні та ті самі ідеї люблять приходити до декількох людей одночасно і буде дуже прикро, якщо саме вашу геніальну ідею використає хтось інший).
- Фокусуйтеся на історіях, які можуть бути вам корисні: наприклад, якщо головна фішка вашого бренду – це надійність, історії про відповідальність, лояльність і виконання взятих зобов’язань мають для вас найбільшою цінність (ну й інші люди теж хочуть бути відомими).
- Цікавтеся чимось, крім роботи. Чим ширше коло ваших інтересів, тим більше цікавих історій ви знайдете.
- Розмовляйте з людьми.