Чи думали ви коли-небудь, чим схожі між собою блогінг та журналістика? Усі вони ̶ люди, які працюють з інформацією, з аудиторією, розвивають схожі навички для роботи. Все ж таки для подальшого порівняння необхідно розібратися в поняттях.
Журналістика – це фахова діяльність у ЗМІ, робота за трудовим або іншим договором, здійснення комунікації між державою та суспільством. Робота журналіста включає в себе збирання, фіксацію, аналіз та викладення матеріалів в засобах масової інформації. Соціальне значення журналістики полягає у здобутку та поширенні інформації для людей за для їхнього розвитку.
Блогери ж не здійснюють комунікації між державою та соціумом, тому вже не можуть називатись засобами масової інформації, більше – засоби комунікації. Масовими їх називають за умовою наявності великої аудиторії. Сьогодні блоги – це потужний засіб вільного вираження думок. Саме ця «зона вільної інформації» все більше приваблює молодь, пересічних громадян та журналістів.
Ці види діяльності мають як схожості між собою так і різкі відмінності. Однозначно можна сказати, що одна справа не зможе замінити іншу, але співробітництво блогерів та журналістів або їх часткове поєднання є досить реальним. Необхідним для кожного з них є відповідність певним якостям: достовірність, незалежність, правильність, компетентність та емоційна стійкість. Так, вони знаходяться в одному просторі, в одній середі, але залишаються досить різними.
Формат діяльності
Журналіст – це професія, блогер – ні. Працюючи на певну інформаційну компанію чи агентство, журналіст зобов’язаний доносити до людей підтверджені факти, події, які дійсно відбулись, а якщо лунає власна точка зору працівника, вона не має заперечувати та порушувати цілісність фактів.
У цей час блогери мають право на вільне вираження думок, навіть якщо їх не розділяють інші. Блоги не підпадають під відповідальність за недостовірні дані, адже їх використовують як канал вільного масового поширення інформації.
Зв’язок з аудиторією
На відміну від журналістів блогери мають досить відкриту комунікацію зі своїми глядачами, це допомагає зрозуміти бажання аудиторії щодо наповнення блогу. Цей зв’язок можна спостерігати у вигляді коментарів, реакцій на контент та меседжів, які частіше за все блогери намагаються прочитувати та відповідати.
Журналісти мають можливість розкривати цікаві для них теми, отримувати зворотній зв’язок на свої думки від аудиторії, засівши той самий блог і продовжуючи працювати в загальних ЗМІ.
Стандарти
Наявність певних стандартів, структури та системності в журналістиці дають зрозуміти, що до блогерства її прирівнювати не можна. Блогер може розповісти про свої почуття, враження та спостереження стосовно якоїсь подорожі, але це не буде репортажем; він може запросити гостя до себе та зробити колаборацію, але це не буде інтерв’ю або ток-шоу. Встановлені правила та стандарти роблять матеріали журналістів якісніше за матеріали блогера.
Олаф Хоффджанн і Олівер Хайдукевич з Університета прикладних наук Остфалії (University of Applied Sciences Ostfalia) провели онлайн-опитування професійних журналістів (936 осіб), журналістів-блогерів (463 осіб) і 156 користувачів, а з 20 блогерами були проведені експертні інтерв’ю. За результатами даного опитування ми сформували для вас декілька пунктів щодо різниці блогерства та журналістики.
Цілі
Діяльність і блогерів і журналістів націлена на розповсюдження певної інформації в маси, але її тематика досить різна. Зазвичай блогери сконцентровані на розповсюджені розважального контенту, однак журналісти зосереджені на гучних подіях та їх деталях, на фактах та контролі. Професійні журналісти цінують нейтральну позицію більше, ніж блогери, які зосереджені на суб’єктивну подачу контенту.
Освіта і професійна підготовка
Більшість професійних журналістів мають вищу освіту або за фахом або за спеціальністю, що близька до їх професії. Тому журналісти більш компетентні в питаннях методів і теорії журналістики, аніж представники блогосфери. Однак, у досліджені кожний сьомий блогер вивчав комунікаційні науки. На відміну від професійних журналістів, блогерів рідко проводять дослідження за межами сфери Інтернету. Замість цього вони вкладають більше часу в маркетинг.
Наявність реклами
Блогери часто підпадають під обвинувачення в скритій рекламі. Дослід показав, що зміст їх матеріалів є платним (91,6%) так само часто як і у журналістів (91,7%). Проте, автори дослідження припускають, що усвідомлення блогерами того, що від них чекають соціальної відповідальності, могло негативно вплинути на їхню щирість у відповідях на питання. Контент, особливо на YouTube і Instagram, по всій видимості включає в себе більше прихованої реклами, ніж показують цифри.
Підводимо висновок
Незважаючи на такі відмінності між журналістикою та блогерством у досліджені, люди, що працюють у схожих напрямках мають багато спільного. Особливо між людьми, які працюють в областях критики, суспільного контролю, в індустрії мод та розваг. У часи мобільних та комп’ютерних технологій дуже влучним та цікавим є об’єднання цих сфер, адже за допомогою блогу журналісти зможуть не тільки дублювати події та новини у соціальні мережі, а й вдосконалювати свою діяльність.
У блогерів є можливість співпрацювати з журналістами загальних ЗМІ, тому що нерідко вони обговорюють життєві теми, важливі соціальні проблеми суспільства. А значить, ці теми цікавлять людей, адже частіш за все автори підлаштовуються під смаки та зацікавлення аудиторії. Таким чином блогери можуть бути корисними для журналістів, які намагаються зрозуміти ситуацію, маловідому для них, або визначити цікаві для молоді теми.
Так, між журналістикою та блогінгом не можна поставити знак «дорівнює», але вони можуть співпрацювати та доповнювати одне одного.
Автор: Анастастасія Заволока
Читати попередні матеріали цього автора: