Крістіна Шитякова багато років працює в сфері комунікацій та маркетингу. Наразі вона очолює відділ маркетингу та PR у видавничій групі «КМ-Букс», одну з найбільш відомих видавничих груп України. За невеликий період свого існування видавництву вдалося не лише досягти успіху у задоволенні попиту на переклади світових бестселерів, а й відкрити для українських читачів чимало нових талановитих вітчизняних авторів. PRessA поспілкувалися з Христиною, обговорили тему кар’єрного шляху, PR-стратегії видавництва, соціальні мережі та багато іншого.

📌 Розкажіть про себе. З чого ви починали свій кар‘єрний шлях?

Я по життю досить творча людина, люблю писати. Коли я навчалася ще в університеті в Чернівцях, викладачка відкрила свою агенцію та запросила мене на роботу SMM-спеціалістом. Завдяки цій маркетинговій агенції, я навчилася по справжньому працювати, бо задач було дуже багато. Це був неймовірний старт. Після переїзду в Київ, я почала працювати в міжнародній логістичній компанії на посаді маркетолога. Так я навчилася усім міжнародним стандартам маркетингу та піару. Отримавши досить значний досвід, я потрапила в видавництво «КМ-Букс». Я починала працювати як маркетолог-піарник, а через пів року стала керівником відділу маркетингу та PR.

📌 Що уявляє собою видавництво «КМ-Букс» сьогодні? Розкажіть про нього.

Видавництво «КМ-Букс» одне з найбільших видавництв прикладної літератури в Україні. Також ми є одні з лідерів у комерційній діяльності. Видавництво було створене в 2015 році, с того часу ми видали дуже багато книжок українських та зарубіжних авторів. Серед зарубіжних книг ми переклали велику кількість світових бестселерів. До того ж, ми не маємо однієї конкретної ніші, ми видаємо все що може бути цікаве людям: нон-фікшн, класична та сучасна художня література і дітячі книги. Також ми активно підтримуємо українських авторів: допомогаємо їм у промоції та видаємо їх книжки. Тому якщо коротко –  допомагаємо невідомим авторам зробити їх відомими. 

📌 Що головне в PR-стратегії «КМ – Букс»?

В першу чергу – комунікація з читачами, їх постійна підтримка, можна сказати «постійний зв’язок». Зараз, звичайно, це набагато легше – через Facebook та Instagram. Також в книжковому бізнесі дуже розвинений блогінг, TikTok, YouTube та «спільноти». Під «спільнотами» мається на увазі групи з однодумцями, анонсами, відгуками та матеріалами книг. Також вагомою частиною комунікації є книжкові виставки та ярмарки. 

📌 Що скажете про PR авторів? 

Люди повинні чути автора та його роботу. Ми активно працюємо з їх особистим піаром. Якщо говорити саме про українських авторів, то вагомою частиною є промоція, презентація, тури, робота зі ЗМІ, інтерв’ю. Це досить кропітка, але цікава робота. В середньому, на підготовку книжки для продажу, йде півроку. 

Люди повинні чути автора та його роботу. 

📌 Яка соціальна мережа найкраща для просування книжок?

Однозначно – Facebook. В цій соціальній мережі досить велика кількість спільнот та блогерів. Якщо ти робиш якийсь анонс, допис, то він розлітається за лічені хвилини по різним спільнотам. 

📌 Що скажете про роботу зі ЗМІ в просуванні книжок? Чи краще соціальні мережі?

Однозначно, більший ефект йде від соціальних мереж: від відгуків, описів і тому подібне. Зі ЗМІ в нас також постійно йде робота: ми часто відправляємо книжки на рецензії, що досить непогано допомагає в просуванні. 

📌 Чим PR видавництва відрізняється від піару інших секторів бізнесу?

Піар видавництва – більш особистісна та детальна робота. Кожна книжка – окремий світ. Книг дуже багато, с кожною треба окремо працювати, досліджувати та популяризувати її. Таж сама історія і з авторами. Кожного треба подавати на книжкові премії, яких в Україні досить багато. 

Піар видавництва – більш особистісна та детальна робота.

📌 Чи збільшились продажи книг під час карантину?

Звичайно! Через карантин люди стали більше приділяти уваги читанню тих жанрів, які не сильно користувалися попитом до пандемії. Наприклад, кулінарія. За останній час в нас дуже часто купують книжки цього жанру. 

📌  Літератури якого жанру у вас найбільша кількість? 

Якщо не враховувати дитячу літературу, тому що вона завжди буде популярною. Зараз дуже популярна тема мотивації та психології. За останній час більшість купує літературу саме цієї тематики. До цього популярною темою була художня література – тема кохання, фентезі та інше. 

📌 Що робить книгу бестселером?

Тут можна виділити три основних фактори. Перше – в кожній історії має бути мотивація. Друге –  людям важливо знаходити себе в історії. Історії дуже зацікавлюють, коли ти бачиш себе очима автора. Третій, не менш важливий фактор, екранізація. Ми робимо досить багато книжковий перекладів і бачимо, що людям дуже важлива екранізація, бо якщо книжка вже була екранізована, то вона девяносто девять відсотків, що стане бестселлером. Також важлива роль відводиться на автора. Якщо автора впізнають – то люди будуть читати його книгу. 

В кожній історії має бути мотивація. 

📌 Яке головне правило успішного PR? 

Для мене головне правило – любити продукт. Відноситися до нього так, наче це найголовніша та найважливіша річ в твоєму житті. Друге важливо правило – говорити з читачами однією мовою. 

📌 Що можете порадити піарникам?

Кожний піарник має вміти по-справжньому любити людей, не боятися спілкуватися з ними, зустрічатися та обмінюватися інформацією. Можливо для когось це вихід із зони комфорту, але він потрібен, особливо людям, які працюють в сфері комунікацій.  А в плані дій, то потрібно вміти швидко виходити із ситуації та вміти правильно на неї реагувати.

Спілкувалася Юлія Фокша

Читати попередні матеріли авторки: