Світлана Сом – керівник департаменту комунікацій у Fedoriv Group та керівник проектів в Фундації Дарини Жолдак, яка понад 10 років працює у сфері Communication&PR, займається розробкою масштабних проектів за участю державних департаментів, бізнесу та третього сектору. PRessA поспілкувалися з Світланою, обговорили тему різниці соціальних і бізнесових комунікацій, покоління майбутніх спеціалістів та тренди креативної сфер на наступний рік. 

 

📌 Розкажіть трохи про себе. Свій кар’єрний шлях ви починали саме зі сфери комунікацій?

Я працюю не з розвитком кар’єри, а саме з тим, що мені цікаво. В цьому я зізналася собі п’ять років тому. До цього я 15 років працювала викладачем математики і взагалі не знала як працюють комунікації. Те, що я зараз використовую дуже нагадує мені певні шахи. Тобто, у мене є цікаві задачі, які я можу виконати за допомогою різних інструментів.  

За ці роки я працювала в багатьох компаніях і в більшості з них у мене були ведучі позиції: Head of Marketing, Head of Communication та Head of PR. Але якщо говорити з точки зору кар’єри, то я не дуже кар’єрна людина. Я людина, яка розділяє цінності та мету компанії зі своїми. Це дає змогу працювати з будь-якою компанією незалежно від її сфери діяльності.

📌 Як відбувався цей перехід від вчителя математики до спеціаліста з комунікацій?

Я була в декреті, коли зрозуміла, що хочу змін. Я думаю, більшість жінок в декреті відчувають щось подібне. Ти до цього працював десь, виходиш працювати знову і розумієш що ти можеш піти знову в теж саме місце. В школі я працювала уривками 15 років, 7 з котрих я займалася підприємництвом у сфері освіти. 

Все життя я постійно навчаюсь, щоб тримати себе у балансі. Мені завжди хотілося працювати там, де можна робити зміни. Коли я шукала майбутнє місце роботі, то було два варіанти: піти працювати прибиральницею або піарніцею в Будинок художника. Мені було за тридцять, коли я стала спеціалістом з піару. Я навіть пішла мити стакани в «Chasopys», щоб зрозуміти як створюються івенти. Тому, ніколи не пізно почати щось змінювати. Головне – бажання.

 

“Мені завжди хотілося працювати там, де можна робити зміни”

 

📌 Чи відрізняються комунікації в соціальних проектах від других сфер?

Вони не повинні відрізнятися, але, наразі, вони дуже сильно відрізняються. В соціальних проектах звикли бідкатися, жалітися і говорити про те, що це комусь дуже потрібно, бо ніхто раніше цим не займався. Їх роблять дуже слізливими, де кожен відчуває себе поганою людиною, якщо не допоможе. 

Соціальні і бізнесові проекти мають мати дієву комунікацію. Якщо ми запускаємо соціальній проект, то він повинен комунікаційно розкладатися на блоки, як і бізнесовий. Тобто з повним розумінням: «Навіщо та як застосувати той чи інший продукт?». 

Людина повинна розуміти, навіщо вона робить крок у твою сторону. Людина має бути частиною змін. І тому соціальні проекти мають приносити реальні довгострокові зміни! І коли людина це розуміє і починає працювати з цією історією, то вона стовідсотково повинна розуміти який імпакт вона для себе отримає. Так само, як і в бізнесових комунікаціях.  

 

“Якщо ми запускаємо соціальній проект, то він повинен комунікаційно розкладатися на блоки, як і бізнесовий”

  

📌 У Facebook пості ви повідомили, що Фундація Дарини Жолдак запустила напрямок роботи з підлітками. Розкажіть детальніше, що це буде за проект, і чого саме хочете досягти?

Соціальні проекті, які робить Фундація Дарини Жолдак має 3 напрямки. Один з них – робота з підлітками, з яким ми працюємо над HR-брендом компанії. Як мінімум, підлітки можуть познайомитися з тим, що робить FEDORIV group, а спеціалісти прийти до нас як лектори.

І друга частина – середина компанії. Багато фахівців з нашої команди мають можливість бути лектором. Як я говорила раніше, людина має отримувати цей імпакт для себе. І цей імпакт про те, що ти експерт такого рівня, що ти можеш донести іншим певну інформацію. І це дуже круто! І третя важлива частина – взаємини з фахівцями різного рівня. Це дуже круто та важливо для кожного спеціаліста, який хоче розвиватись.

📌 Що скажете про роботу зі студентами? Кого скоріш візьмете на роботу: студента чи досвідченого фахівця?

Зараз в мене є досвід роботи з дуже крутими експертами і студентами, які тільки приходять у сферу. Можу сказати, те, що у більшості досвідчених спеціалістів немає той «гнучкості», що є у студентів. Взявши крутого експерта ти не працюєш з ним у команді, ти постійно маєш під нього підлаштовуватися.А люди, які мають от таку «гнучкість» частіше досить дорогі співробітники. Ті, які можуть дозволити собі корпорації та великі компанії. 

Зараз йде покоління, яке налаштоване більш приносити користь світу, ніж споживати. Тому я за те, щоб брати студентів. Але! Студенти дуже часто є неорганізованими, та в стадії того, що вони будуть змінювати роботу. І це нормально. Тому я набираю їх проектно. І вже після того, як я пропрацювала з людиною певний час, ми можемо говорити про співпрацю. Тому студентів я беру дуже обережно. І це може бути варіант асистента, джуніора, який готовий до серйозних задач. 

 

“Зараз йде покоління, яке налаштоване більш приносити користь світу, ніж споживати”

 

📌 Як бренду виділитися з-поміж конкурентів? 

Я дуже ретельно обираю проекти, з якими співпрацюю. Я не працюю, наприклад, з продуктами харчування. Тому відповісти на це питання досить складно. Треба розуміти, що якщо виділятися, то для чого? Яка мотивація? Завжди потрібно мати загальний коридор. Для себе треба визначити, що робимо, що ми не робимо. В чому виділитися? Для чого? Треба відштовхуватись від того, яку цінність ти доносиш до свого клієнта.

📌 Які найбільш нестандартні рішення в комунікаціях ви використовували?

У нас був один кейс, де треба було займатися масштабуванням бізнесу. І це був досить великий будівельний магазин. Коли ми почали розглядати їх систему роботи, то виявилося, що ця методика є вже застарілою і неактуальною. Вона полягала в тому, що представники магазину ходили по домівках та пропонували людям певний продукт. Ми змінили цю схему продажу. В магазині, на певних точках, ми поставили стенди з продуктом, який був потрібен і цим дуже зацікавили клієнта. Підбирали той товар, якій безпосередньо готові там купляти. 

Також окремо поставили стенд, де консультант магазину міг розповісти більш детально, що це за продукт. І на одному місці, ми отримали купу зацікавлених клієнтів з певною проблемою, яку ми можемо вирішити. Тобто, ми спробували зрозуміти конкретну проблему клієнта. Бо коли ти приходиш до людини і її потреба не проявлена, ти втрачаєш дуже багато зайвого часу. Тому, в стратегічних комунікаціях дуже важливо йти не від свого місця болю, які ти вважаєш головною, а послухати місце болю клієнта.

 

“В стратегічних комунікаціях дуже важливо йти не від свого місця болю, які ти вважаєш головною, а послухати місце болю клієнта” 

 

 📌 А взагалі для комунікатора що цінніше: будувати кар’єру в якомусь вузькому напрямку, припустимо, ті ж міжнародні комунікації, або мати багаж з різного досвіду, навичок і проектів? Що на ринку більше затребуване?

Це залежить від того, що людина вкладає в поняття «кар’єра». Спочатку треба зрозуміти, що для вас кар’єра і вже від цього відштовхуватись. Мені здається, що культ «кар’єри» є історією компаній з закордонним капіталом, де дійсно треба певне поетапне зростання. І таке зростання, це позиції Junior, Middle, Senior. Через таке зростання, розумієш, що йде певна послідовність. Але в широкому ринку підприємництва, немає слова «кар’єра». Бо там не існує певної послідовності: сьогодні ти високо, завтра ти низько. 

Важливо розуміти свої бажання та цілі. Якщо хочеш постійних змін , то потрібно їх генерувати.  Важливо знайти середню складову, між тим, що є в всередині і що є зовнішньо. І від того, наскільки часто тримати цей баланс і залежить успіх. І це навіть не про кар’єру, а про кількість можливостей. І саме з цим і буде більше коло довіри, спілкування та більш широке бачення світу. 

📌 А що можете сказати про аудиторію? Яка вона зараз?

У людей зараз така велика кількість емоційного напруження, подібні емоції ми не можемо довго витримувати, бо це буде велике перенавантаження. Тому, відчуття емоцій, які вони переживають разом з брендом у пролонгованому форматі, може мати дуже негативні наслідки. Тому, якщо бренд робитиме зміни для своєї аудиторії, то вона буде більш до нього прихильна.

 

Треба розуміти свою зовнішню аудиторію, щоб ваш продукт приносив їм користь.

 

📌 Головна якість успішного спеціаліста з комунікацій?

При створенні комунікаційного продукту важливо розуміти запит того, на кого він націлений. Аби потім він зробив дію, яка спрямована на тебе. Треба розуміти свою зовнішню аудиторію, щоб ваш продукт приносив їм користь. Важливо ставити  питання до себе та клієнта не одноповерхові, а по 10-15 кроків. Якщо ваша мотивація буде співпадати, то вірогідно, що ваша співпраця буде успішною. 

📌 Які, на ваш погляд, будуть основні тренди в комунікаціях в Україні в 2021 році?

Якщо бренд може стати традицією, до якої потім будуть причетні люди, то це буде дуже крута комунікація і спільнота. З’єднання в людей в спільноти дуже крута комунікаційна ідея. Людям дуже не вистачає людей. Якщо раніше наші там батьки бабусі ходили на танці, де вони могли познайомитися, то наразі такого немає. І що зараз може бути таким місцем? 

Бренду треба велику кількість часу витрачати на комунікацію всередині та ззовні. Сприяти створенню суспільних груп навколо бренду. Так, це важливо, через те, що побудувати коло довіри наразі досить важко. Але це дуже важливо для успіху!

   Спілкувалася Юлія Фокша

Читати попередні матеріали автора:

«Команда – один з головних факторів успіху», – Оксана Кононова, CEO сервісу моніторингу LOOQME

«Журналістика – це жива сфера», – Святослав Родюк, кореспондент ТСН