Щоденно в Україні оновлюється інформація щодо карантинних заходів, як для звичайних громадян, так і для бізнесу. Найбільше страждає сегмент малого бізнесу, пріоритетно готельно-ресторанна справа, оскільки ці види підприємницької діяльності напряму залежать від наповненості людьми вулиць. Як вижити в цій ситуації та чи дійсно карантин дієвий засіб для боротьби з розповсюдженням Covid-19?
Карантин версія 2.0
Вже раніше в одній зі своїх статей (Business&Education: онлайн школи, workshops, open minds) згадували про наслідки пандемії коронавірусу. Як бачимо, з часом люди почали знову виходити на вулицю, ходити в ресторани. Нещодавно мала нагоду відвідати ресторан “Хлібний-пассаж”, де був просто аншлаг, за умови, що відвідувала його у вечір середи.
Не все так просто, як здавалося. Випадків захворювання стало набагато більше, цифри кожен день почали перетинати позначку у 10 тисяч і відповідно правління прийняло дії – карантин вихідного дня.
Карантин вихідного дня для ресторанів та фаст-фуду
Це смішно. Оскільки користь від нього буде скоріше у вигляді морального заспокоєння для влади, в інших випадках – це лише цілковиті мінуси. Чому так? З точки зору здоров’я населення можу лише судити, як громадянин – користі мало, через те що, більше прохідність людей зосереджена у громадському транспорті, однак, у закладах люди частіше не дотримуються обмежувальних заходів. Виникає наступне питання: наскільки ефективні заходи?
Ресторани та кафе нещадно страждають. Продукти закупаються на весь тиждень, а можуть реалізовуватись лише у робочі дні. Перерозрахунки на увесь тиждень, місяць та бізнес в цілому. А чи довго протримається такий режим? А як планувати щось, якщо нічого невідомо?
Моя улюблена фраза – усе від усього залежить. Обирайте метод в залежності від усіх критеріїв роботи вашого бізнесу, або бізнесу у якому ви працюєте.
1.Кризовий менеджер. Золота людина, цінність якої пізнається у порівнянні. Кризовий менеджер – це людина, яка у будь-якій скрутній ситуації швидко знайде оптимальний вихід за вас, однак , єдиний мінус у тому, що їм також потрібно платити гроші й в залежності від професіоналізму та досвіду, вони можуть бути не малими.
2. Аналітика. Мабуть, це буде стаття про золото, однак аналітика є золотим гарантом вашої готовності до будь-чого. Роблячи аудит усієї роботи бізнес-процесів ви зможете зрозуміти свої: недоліки, можливості, слабкості та у чому унікальність, сила бізнесу.
Наприклад, якщо у вас стоїть кав’ярня десь у центрі міста, зробивши певний аналіз популярності вашого закладу (скільки постійних, а скільки пересічних покупців; що саме люди купують найбільше; на основі яких критеріїв люди обирають той чи інший товар; чи допомогли соцмережі у візиті цього клієнта та т.п.).
Тобто, розуміючи повну та конкретну картину, у цифрах, ви зможете відповісти на питання: чи зможу я ввести доставку і чи буде вона актуальною; чи зможу я зробити ціни вище та чи не впаде рівень продажів; – регенеруючі таким чином карантин вихідного дня.
3. Цікаві пропозиції. У будь-які часи народів будуть актуальні червоні цінники, по типу 19.99 грн, це ж не 20 грн. Якщо продажі погано йдуть, як варіант буде створити акцію, яка дозволить новим покупцям дізнатись про вас, а постійним покупцям зайвий раз завітати.
4. Колаборація. Щось нове завжди привертає увагу людей. Приорітетно даний пункт відноситься до ресторанів, кав’ярень та барів. Якщо ваш заклад, чи той у якому ви є ініціативним адміністратором знаходиться у скрутному становищі, однак ви насправді круті та незвичайні і ще не маєте брендованого партнерства із ким не-будь – ПОЧНІТЬ ПАРТНЕРСТВО.
Зверніться з ідеєю до цікавого виробника алкоголю або кави, скажіть, що заклад буде мати основну карту напоїв на основі відповідного товару, буде потрібне оформлення, а у відповідь вам надають кошти та можливості. Тут залишається єдиний мінус у тому, що наступний розвиток закладу буде відбуватись за згодою партнерів, не говорячи про момент коли ви знову захочете бути поодиноким, індивідуальним закладом.
5. Маркетинг. Довічна основа бізнесу, на яку коштує більше звернути увагу саме у період карантину. Люди сидять вдома, тобто урбаністична реклама просто не працює, тоді “Магомет йде до гори” та висвітлює налаштовану рекламу на телефонах потенційних клієнтів. Буде багато витрат, це стовідсотково, але воно того коштує, якщо усе зробити грамотно та за допомогою спеціалістів.
6. Запасні бюджети. Проводячи розрахунки зарплат, витрат, прибутку, варто одного разу задуматись над створенням бюджету “на чорний день”. Будь-яка компанія з досвідом існування, розуміє, що такий бюджет повинен бути, оскільки до деяких ситуацій неможливо підготуватись, а так у вас будет своєрідна “подушка безпеки”.
Радикальні міри іноді необхідні
Оскільки ми говоримо не тільки про оптимізацію, але й про вихід із ситуації, необхідно розуміти, що бізнес – це також товар та інколи його краще продати, або закрити. Тут яскравим прикладом є мережа закладів барів “Банка” та піцерій “Челентано” – вони мають єдиного власника. Якщо ви живете в Києві та були уважними, то мабуть помітили, що зараз, майже усі заклади “Банки” закрились та залишились лише деякі точки, які у найближчий час так само припинили своє існування.
Чому так? Бізнес себе віджив. Просто час вже прийшов, а створювати щось нове, на основі, яка вже пройшла свій пік прибутковості просто без сенсу. Наразі її відвідують лише постійні гості та випадкові пересічні клієнти. Теж саме відноситься і до заданих точок піцерій.
Отже, важливо не забувати, не тільки про стандартні можливості власного бізнесу, але й про його плюси, мінуси. Можливо варто закрити справу, а можливо вам не вистачає додаткової точки продажу у людному місці, а може і спонсора, котрий надасть бюджет. Шляхи завжди є, питання стоїть лише в тому, чого ви хочете та що вам дозволяють обставини.
Приклади нововведень у роботі бізнесу України
Ресторан BEEF meat&wine, foodvsmarketing (рамена у Києві) – з початком карантину зробили можливість доставки замовлень.
Епіцентр, ROZETKA – у якості універсального магазину почали активно розвиватися в усіх сферах. Смс-розсилки, кількість біл-бордів на дорогах, колаборації по різних проєктах та інше, однак у соц. мережах просування ніякого не відбулось.
Самозайнятість та сфера навчання – перейшли в онлайн або встигли у певний момент відкрити бізнес цього формату. У фотографів з’явився новий вид зйомок через вебкамеру, тобто не виходячи з дому.
Як бачимо, кожен знайшов свій спосіб вийти з ситуації або поліпшити її.
Побажання
Зараз насправді не найкращі часи для бізнесу, існує багато підводних каменів, котрих стає все більше, однак чи було раніше по іншому? Криза – поняття стабільне та повторюване, переживши одну, будеш готовий до іншої. Головне не опускати руки та працювати, креативити по повній!
Автор: Катерина Плохій
Читайте пепередні матеріали цього автора:
Які товари купують, а які оминають? Критерії вибору, якими керуються споживачі