Майже кожен у світі знає, що означає побачити червоний фургон Coca-Cola на екрані телевізору – незабаром Новий Рік! А покоління Y взагалі з дитинства чекають довгоочікувану рекламу, бо для них це вже став невід’ємний символ новорічних свят, який супроводжує їх протягом усього життя. Чому так сталося? Як Coca-Cola змогла “приватизувати” Новий Рік? Саме про найсвятковіший бренд у світі надалі піде мова у даному матеріалі.
Історія створення бренду
Все почалося з невеликої фармацевтичної клініки Джона Ститу Пембертона у Атланті (штат Джорджія, США) 8 травня 1886 року, тоді ще, фармацевт із воєнним минулим мав скрутне положення, внаслідок вирішив винайти новий препарат, щоб хоч якось оплатити рахунки. Тоді він створив прообраз нинішньої пляшки Коли у вигляді тягучого сиропу із солодким присмаком.
Він дав його скуштувати своєму другові, а вже в день, цей сироп продавався у головній аптеці штату та щодня продажі сягали до дев’яти стаканів.
Джон Стит Пембертон, винахідник напою Coca-Cola
Основні інгредієнти Coca-Cola були такі: три частини листя коки (з цього ж листя отримували наркотик кокаїн; так, на ті часи про шкоду кокаїну ще не знали) на одну частину горіхів тропічного дерева коли.
Напій був запатентований як лікарський засіб «від будь-яких нервових розладів» і почав продаватися через автомат у найбільшій міській аптеці Джекоба в Атланті.
Бухгалтер Джона придумав саму назву “Coca Cola” та каліграфічно її зобразив, після чого її стиль напису та кольори були запатентовані. Багато хто, за часи існування фірми, покушався на айдентику бренду, але ніхто так і не виграв.
У напій одного разу випадково додали содову, після чого він став ще популярнішим. Із часом продажі почали зростати ще більше, однак у засновника просто не було грошей та здоров’я для продовження бізнесу, тому його продали.
В цілому за свій винахід автор отримав 2 тисячі доларів. Він помер у злиднях 16 серпня 1888 року і був похований на кладовищі для бідних. Тільки 70 років потому засновнику компанії Coca-Cola поставили кам’яний надгробок.
Новий етап заснування. Успіх та визнання
На фото: Аса Ґріґґс Кендлер
Рецепт перейшов до рук емігранта з Ірландії Аса Ґріґґс Кендлера (Asa Griggs Candler), який викупив The Coca-Cola Company у Пембертона. Заробивши та інвестувавши у компаныю гроші він все ж таки дізнався як доробити “чудо-напій” та на основі цього вже офіційно заснував фірму з логотипом та продуктом.
Щоденно, з моменту оформлення фірми Кендлер модернізовував виробництво та рецепт напою припинивши додавання на деякий час Коки, однак з часом, все одно повернув його у вигляді листя.
Бізнес стрімко пішов угору. І в 1916 році з’являється оригінальна пляшка Asa Griggs Candler, яка зараз безпомилково виділяється споживачами в ряду конкурентів.
«Батько» цієї оригінальної пляшки «з талією» – Бенджамін Томас, який викупив у творців права на продаж бутильованої «Кока-Коли».
Таку, – писав він згодом, – щоб її можна було впізнати в темряві, на дотик, в розбитому вигляді по уламках можна було зрозуміти, що в ній була “Кока-Кола”.
У 1914 році жінки носили спідниці-годе з перехопленням нижче талії. Ці пропорції і були обрані для оригінальних пляшечок. І треба відзначити, продажу відразу впевнено поповзли вгору.
Ходять легенди, що до Аса Кендлера одного разу прийшов його знайомий пообіцявши розповісти секрет ще більшого росту компанії за символічну плату – один долар. Він йому сказав “Розливайте напій у пляшки”.
Однак, президенту компанії ця ідея не здалась заманливою, тому він перепродав цю можливість іншим і вже перший завод з виробництва бутильованої Coca-Cola з’явився в місті Чаттануга (штат Теннессі), а до початку 1920 років кількість таких підприємств перевалило за тисячу.
Варто згадати, що Кендлер був чи не найпершим хто заснував урбаністичний маркетинг, розвісивши по вулицях рекламу з лозунгом: «Пийте” Кока-Колу “! Прекрасну і освіжаючу!» (Delicious and Refreshing), а після, ще по пошті розіслав купони на одну безкоштовну пляшку, як робив раніше.
До речі, 1902 рік ознаменувався появою головного конкурента – компанії Pepsi-Cola.
Ще краще! Міжнародний успіх
Новий президент компанії Кока-Кола, котрому продали права за 25 мільйонів доларів, зробив основний акцент на якості напою. В період свого президентства Роберт Вудрафф створює корпорацію «Кока-Кола Експорт Корпорейшен», що займається розвитком бізнесу компанії Coca-Cola по всьому світу.
У тому ж році були затверджені єдині стандарти виробництва і продажу бутильованої коли: від рецептури змішування напою до розміщення пляшок на полицях магазинів. У березні 1923, Coca-Cola винайшла картонну упаковку на шість пляшок. У 1927 році, The Coca-Cola Co. вперше почала рекламну діяльність на радіо.
Coca-Cola та Новий рік
У 1931 році відбулася чергова знаменна подія в історії Coca-Cola. Компанія замовила американському художнику Хеддону Сундблому дизайн червоно-білого костюма для Санта-Клауса. До цього Санта-Клаус вдягався як прийдеться, в одяг найрізноманітніших кольорів і відтінків, що виглядало не надто весело.
Художник довго думав яке лице намалювати Санті і … зробив свій автопортрет. Ось так, вже багато років на Різдво на нас дивиться добрий і веселий Санта-Хеддон.
Перед Другою Світовою війною Coca-Cola продавалася вже в 44 країнах. Вступ США у війну супроводжувалось наказом Роберт Вудрафф своєї «армії»: «Я хочу, щоб кожна людина у військовій формі могла отримати пляшку Кока-Коли за 5 центів. Де б він не був і не дивлячись на те, скільки це буде коштувати Компанії». Більше 5 мільйонів пляшок Кока-Коли було доставлено військовим протягом війни.
Новорічна вантажівка Coca-Cola
Ідея використовувати святкові вантажівки прийшла під час написання сценарію для новорічної реклами Coca-Cola. У 1995 році компанія вирішила створити рекламу, що цілковито буде пронизана атмосферою свята.
Для розроблення ідеї Coca-Cola звернулася в W.B. Doner — одне з 50 найкращих рекламних агентств 20-го століття. Саме W.B. Doner запропонували зобразити святковий караван вантажівок, усіяних гірляндами.
Понад 100 років, починаючи з 1920-го, компанія Coca‑Cola несе різдвяну магію у своїй рекламі – від культових зображень полярного ведмедів до славнозвісних ілюстрацій Санта Клауса американського художника Хеддона Сандблома. Ці образи встигли стати невід’ємними елементами свят по всьому світу.
Зображення з хронологією подій запозичено на сайті Coca-Cola Україна
Доречно нагадати, що новорічний сезон 2020/2021 є особливим для Coca‑Cola, адже він стане сотим з тих пір, як бренд почав робити різдвяні кампанії, які всі ми так любимо. До 100-річчя зимових свят у стилі Coca‑Cola бренд підготував зворушливий ролик «Лист», який нагадує нам про важливі цінності в житті людини. Над відеороликом працював оскароносний новозеландський режисер Тайка Вайтіті.
Coca-Cola сьогодення
На сьогодні система виробників The Coca-Cola Company є найбільшою і розгалуженою виробничою і дистриб’юторською мережею в світі. Світова імперія Coca-Cola виглядає таким чином: 11 великих компаній-боттлеров, що працюють в масштабах декількох держав, і кілька десятків окремих підприємств-неконсолідованих боттлеров.
Наприклад, Coca-Cola Enterprises Inc. працює в США (де виробляє приблизно 70% споживаних американцями напоїв) і в ряді країн Західної Європи. У 1996 році компанія придбала концентратів на 1,6 млрд доларів. Інший великий ботлери-Coca-Cola Amatil Ltd. займає аналогічні позиції в країнах Азіатсько-Тихоокеанського регіону. У країнах Східної Європи працює Coca-Cola Helenic Botling Company.
У даний момент існує близько 200 видів напоїв, які виробляє компанія Coca-Cola. Але трьом з них належить 80% від усього світового обсягу продажів – це Кока-Кола, Фанта і Спрайт.
Вітаємо вас з Новорічними святами і наприкінці цієї історії пропонуємо переглянути один зі святкових українських рекламних роликів від Coca-Cola!
Автор: Катерина Плохій