Як то кажуть, цільтеся в Сонце – точно потрапите на Місяць. А будете цілитися в Місяць – можете не долетіти.

Ігор Манн

Чому людині життєво важливо мати ціль?

Говорячи з позиції психології, часто можна побачити своєрідні проблеми у людей, котрі не мають життєвих чи хоча б короткострокових цілей. Людина, яка має на меті виключно комфортне існування, як мінімум не стане “великою людиною” у цьому житті, а як максимум посприяє виникненню додаткових психічних проблем.

Людською природою людині прописан рух у будь-якій його формі, а якщо людина не рухається – вона хвора, безсила і тому подібне. Тому людині обов’язково потрібно мати якісь цілі та вміти правильно їх ставити.

Що таке ціль?

Формулювання визначення даного поняття не може бути однозначним, оскільки для одних – це уявлення про певний стан речей або відповідні зміни. Найчастіше подібне формулювання відбувається на першому етапі, коли зьявляються ситуації, котрі потребують певних дій і ці дії мають призвести до кінцевого результату – досягнення цілі.

Прикладом є заснування нового проекту підприємцем, його розтавлення пріорітетів та планування на початку, коли ще нічого конкретно і в цифрах не зрозуміло.

Є інший варіант, ціль – це конкретний результат. Наприклад: беремо вже згадану ситуацію із підприємцем, тільки зазираємо трохи вперед, коли вже відомі цифри та цсі можливості проекту, тоді даются конкретні задачі, як “підвищення еффективності відділу продажів на 5%” або “зменшення витрат на канцелярію для офісу вдвічи”.

Якісне формулювання мети, підбір вимірників і установка цільових планок – три істотно різних етапи. Не варто змішувати їх, намагаючись відразу зробити мету вимірюваною“.

Марк Розін (книга: “Стратегія чистого аркуша. Як перестати планувати і почати робити бізнес”)

Які бувають цілі?

Відверто, будь-які і класифікувати їх можливо за будь-яким критерієм, однак на мою думку їх можливо розрізняти за факторами: часу, сфери та масштабності. Розберемо докладніше. 

  • За фактором часу: короткострокові, довгострокові та життєві; 
  • За фактором сфери (наприклад): робочі, домашні та ті що торкаються хоббі; 
  • За фактором масштабності: малі, середні та великі.

Правила постановки цілей по SMART

Правила постановки цілей по SMART відому в усьому світі, оскільки є гарантом того що ціль буде поставлена якісно та правильно і скоріш за все буде виконана у повному розмірі. Складається з абревіатури, де кожна буква відповідає за окреме слово / правило.

Specific: Конкретний

Мета по SMART повинна бути конкретною, що збільшує ймовірність її досягнення.

Сформулювати конкретну мету допоможе відповідь на наступні питання:

  • Якого конкретного результату я хочу досягти? Чому?
  • Чи існують обмеження або додаткові умови, які необхідні для досягнення мети?
  • Це точно моя ціль?

Завжди діє правило: одна мета – один результат. Якщо при постановці мети з’ясувалося, що в результаті потрібно досягти декількох результатів, то мета повинна бути розділена на кілька цілей.

Measurable: Вимірний

На етапі постановки мети необхідно встановити конкретні критерії для вимірювання процесу виконання мети, вміти виміряти отриманий результат – кількісно або, хоча б, якісно.

У постановці вимірної мети допоможуть відповіді на питання:

  • Коли буде вважатися, що мета досягнута?
  • Який показник буде говорити про те, що мета досягнута?
  • Яке значення у даного показника повинно бути для того, щоб мета вважалася досягнутої?

Achievable or Attainable: Досяжний

Повинні бути досяжні, так як реалістичність виконання завдання впливає на мотивацію виконавця. Якщо мета не є досяжною – ймовірність її виконання буде прагнути до 0. Досяжність мети визначається на основі власного досвіду з урахуванням всіх наявних ресурсів і обмежень.

У постановці досяжної мети допоможуть відповіді на питання:

  • Чи можливо досягти цю мету по SMART?
  • Чи не занадто вона складна або легка?
  • Що може завдити, а що допомогти?

Обмеженнями можуть бути: тимчасові ресурси, інвестиції, трудові ресурси, знання і досвід виконавця, доступ до інформації та ресурсів, можливість приймати рішення і наявність управлінських важелів у виконавця мети.

Relevant: Значний

Для визначення значущості мети важливо розуміти, який внесок вирішення конкретного завдання внесе в досягнення глобальних стратегічних завдань компанії.

У постановці значимої мети допоможе наступне питання:

  • Для чого потрібен цей результат?
  • Які вигоди принесе компанії рішення поставленого завдання?
  • Чи не суперечить ця мета іншим завданням?

Якщо при виконанні мети в цілому компанія не отримає вигоди – така мета вважається марною і означає марнування ресурсів компанії.

 

Time bound: Обмежений у часі

Повинна бути обмежена по виконанню в часі, а значить повинні бути визначені фінальні терміни (Deadlines), перевищення якого говорить про невиконання мети. Встановлення тимчасових рамок і кордонів для виконання мети дозволяє зробити процес управління контрольованим. При цьому тимчасові рамки повинні бути визначені з урахуванням можливості досягнення мети у встановлені терміни.

Допоміжні питання:

  • Скільки часу нам потрібно для того, щоб прийти до успіху? 
  • Коли повинен бути отриманий запланований результат?

Так що, перед тим, як формулювати мету організації, підрозділу або власну, її треба «протестувати» за допомогою цих правил. Згодом це увійде в звичку і стане важливим управлінським досвідом. Краще витратити зайві п’ять хвилин на правильну постановку мети, ніж витратити п’ять годин (днів, місяців, років і т.д.) на усунення наслідків її неправильного рішення.

Автор: Катерина Плохій

 

Читайте більше статей автора:

Business&Educatiоn: онлайн-школи, work-shops, open minds

#MUSTHAVE для прочитання кожному підприємцю