Кожна професія має дотримуватись відповідних стандартів. Так само і журналісти – “четверта влада” – несуть відповідальність за інформацію, яку доносять людям, адже від того, наскільки правдива ця інформація, залежить і світогляд людини. Які ЗМІ найбільше дотримуються стандартів, поговоримо далі.

Що таке стандарти ?

Недарма кажуть, що журналіст – це людина, яка краще за всіх не розуміє, що відбувається. Робота журналіста в полі полягає в тому, щоб якомога більше дізнатися про події, явища, що відбуваються, і потім донести це до споживача у такому вигляді, аби він максимально не напружувався. У цьому їм допомагає відокремлення фактів від “води”,  розставлення важливих і не важливих аспектів за пріоритетністю (принцип перевернутої піраміди) та безліч питань до, наприклад, очевидців події для того, щоб у вас їх не залишилось. В принципі це і є ті самі стандарти.

Шість основних видів стандартів

Повнота – “правило п’яти w”. Тобто, питання What?(Що?) Who?(Хто?) Where?(Де?) When?(Коли?) Why?(Чому?), або принцип перевернутої піраміди + коментарі експертів. Якщо розглядати і аналітичний жанр, то додається питання “До чого це призведе?”. Повнота обов’язково має містити бекграунд, який розповідає, що відбулося до цього і пояснює складні терміни.

Відокремлення фактів від коментарів – один із найважливіших стандартів, який не тільки відрізняє аматора від професіонала, а ще й допоможе убезпечити журналіста від зайвих проблем. Слід чітко відокремлювати власні коментарі від фактів і коментарів експертів.

Відокремлення думок, точок зору та фактів – це означає, що журналіст має висвітлювати подію не з однієї сторони. У такому разі він перетворюється на прибічника даної сторони. Професійний журналіст завжди зберігає нейтралітет, висвітлює усі точки зору. Інакше він ризикує стати політичною мішенню.

Точність – мається на увазі лише правдива, точна інформація. Особливо, якщо доводиться багато працювати з цифрами (наприклад, статистика Covid’у), іменами, датами.

Оперативність – швидке висвітлення актуальних подій без завдання шкоди іншим стандартам.

Достовірність – кожне джерело інформації має бути надійним і верифікованим (у разі соціальних мереж).

Приклади ЗМІ

На мою особисту думку, найбільше з вищеперелічених стандартів дотримуються такі ЗМІ, як: 

Топові видання, як правило, залишаються на тому самому рівні стандартів. Хоча є виняток – Суспільне. Цей ресурс орієнтується саме на стандарти і, як не дивно, поступово зростає. 

Що слід пам’ятати

Звертайте увагу на формат ЗМІ. На багатьох телеканалах чи інтернет-виданнях існують такі речі, як замовні сюжети, інтерв’ю тощо. Згадайте про оціночні судження, про “воду”. Якщо там їх багато, слід розуміти, що перед вами, з великою вірогідністю – шоу, на яке вже давно був замовлений сценарій. Це вже більше до розважального, ніж

інформаційного контенту. Для себе я відмітив, що до такого слід ставитись з легкістю та неупередженістю. 

Які читати видання,  вирішувати вам. Але слід пам’ятати, що навіть стандартизовані ресурси можуть підсунути замість новини рекламу.

Автор: Федір Молодцов

Читати попередні матеріали автора: