Чи часто ви задумувались над тим, чому саме цей блогер чи бренд вас цікавить, можливо через агресивну поведінку, суперечливу нав’язливу позицію? Саме так дуже багато публічних людей чи компаній набирають аудиторію і все це називається одним словом – хайп. Для аналізу особливості цього явища варто розібратись у значеннях, історії виникнення та поширення.

Хайп (як термін молодіжного сленгу) – інтенсивна реклама, розкручування, піар. Коли бренд, компанія, конкретна особа робить несумісні речі, висловлює суперечливі думки задля привернення уваги, створення галасу довкола неї, не завжди у позитивному сенсі. Мета: збільшення аудиторії, залучення великої кількості реклами, отримання популярності та прибутку.

Є багато різних припущень звідки і як це поняття виникло:

  • Перша версія: воно є скороченням грецького hyperbole, що означає «надлишок» або «перебільшення». 
  • Друга версія: виникнення цього слова пов’язане з Чикаго, де спершу так називали дозу наркотичних речовин. «Хайпувати» означало «знаходитись в стані ейфорії». 
  • Третя версія: закордоном біржові експерти вживають термін HYIP. Простими словами це піраміда, яка обіцяє надзвичайно високі прибутки без жодного ризику. Слово «хайп» перебрало поняття інвестиційної програми і набуло значення «обманювати», «залучати, а потім обкрадати».

В такому значенні, як його знає більшість з нас, це поняття набуло поширення лише у 21 столітті завдяки соціальним мережам. Тому виникають суперечки чи варто використовувати хайп і які будуть наслідки.

Добро чи зло 

Маркетологи та PR-менеджери досі точно не можуть дійти згоди чи можна вважати хайп негативним явищем, чи позитивним. Є певні переваги: швидке залучення великої кількості нових підписників, рекламних пропозицій, попиту на скандальну послугу чи товар. Проте, якщо на перших стадіях просування хайп є позитивним фактором у поширенні і набуття впізнання, то згодом це стає, як любить казати молодь – «зашквар». 

Також, варто розуміти, що з часом процес формування інституту репутації набере обертів і хайп втратить попит. І крім цих недоліків є ряд більш важливих причин не використовувати такий вид інтеграції.

Репутація та довіра

Соціальні мережі це основа поширення пліток, негативних чи позитивних новин. Тому, якщо бренд або публічна особа використала хайп, про це обов’язково дізнається велика кількість осіб. І навіть, якщо згодом відбудуться зміни, спогади про не дуже добру славу все одно залишиться назавжди і реабілітуватись буде важко. На щастя, саме зараз ми знаходимось на етапі початку процесу формування інституту репутації, коли користувачі починають впливати на контент який вони отримують і можуть бути причиною блокування того чи іншого користувача, суспільного осуду та втрати популярності.

Щодо довіри, то в 21 столітті її отримати дуже важко, а втратити навпаки легко. Через велику кількість брехні, користувачі різних соцмереж вже навчились вловлювати хайп і його фільтрувати. Бренди, які беруть рекламу у дуже суперечливих, через негативний піар, блогерів, дуже часто втрачають свою основну цільову аудиторію, яка не ведеться на дешеві провокації.

 Утримання аудиторії

Стрімкий розвиток соцмереж, створення нових продуктів, поява багатьох блогерів вимагають унікальності та утримання популярності. Якщо для цього використати хайп, то потрібно буде щоразу поновлювати градус зацікавленості глядачів чи покупців, через це доведеться брехати. А одна брехня потягне обов’язково за собою більше брехні.

Варто усвідомлювати на чому будується репутація і стосунки зі споживачами: на довірі і чесності чи на брехні, бруді і негативному піару.

Аудиторія хайпу 

Після використання хайпу, варто розуміти, що аудиторія, яка долучається точно не цікавиться вашим брендом, особою чи товаром. Їй не буде цікаво, що ви зробили для розвитку, їй буде цікава історія, яка набула поширення та галасу. 

Деякі з таких користувачів дуже агресивно відстоюють позицію бренду, пригнічуючи тих, хто з цим не згодний. Найчастіше саме вони залишаються і продовжують слідкувати за публічними особами чи брендом, які використали хайп. Інша частина аудиторії буде сперечатись, що це неправильно, аргументувати свою точку зору і боротись за правду. Проте, цю аудиторію сам бренд чи особа, окрім його хайпу, цікавити не буде.

Чи є щось краще за хайп?

Єдина річ, яка працює протягом довшого періоду часу, ніж хайп – «піар з серцем». Цей термін стверджує, що міцні та довговічні стосунки з клієнтами, аудиторію можна побудувати лише будучи справжніми та чесними. Не потрібно брехати та вдавати до провокаційних заяв – це працюватиме ненадовго, а скоріше за все лише похитне репутацію, яка є важливою для подальшого розвитку бренду, компанії чи особистої сторінки. Лише довіра та правда.

Підводимо висновок

Хайп не можна назвати однозначно позитивним чи негативним. Все залежить від мети та цілей бренду, компанії, публічної особи.

З однієї сторони, хайп – можливість швидко, без важких зусиль, набрати аудиторію людей, які будуть цікавитись, сперечатись та слідкувати деколи за несумісними діями. Також можна легко залучити велику кількість рекламодавців, які хочуть отримати більший прибуток, і навіть не цікавляться репутацією особи, яка буде популяризувати їх товар. Буває навіть позитивний результат від хайпу, але тримається він недовго і забувається товар чи послуга дуже швидко. 

Проте, недоліки перевищують переваги, для тих брендів чи осіб, які цінують аудиторію, яка цікавиться їх товаром чи особистістю, а не вигаданим персонажем чи ситуацією. Ті для яких репутація і довіра є основою створення та розвитку, а не просто слова. Саме вони будуть використовувати «піар з серцем», а не «брудний» хайп.

Автор: Анна Завірюха